TESTÉPÍTÉS ÉS NÖVEKEDÉS

 

Ha a testépítés nagy népszerűségnek is örvend a kamaszok körében, figyelmeztetni kell őket a mozgásformával járó veszélyekre is.  Testépítés és növekedés: kompatibilis a kettő?

 

Megfelelő sport az izomépítés kamaszoknak?

A testépítés sok kamaszt vonz, akik meg akarják ismerni testüket és annak határait. Szeretnék formásabbá tenni fiatal testüket, fejleszteni az izomtömegüket.

 

Mégis sokszor lehet hallani, hogy az izomfejlesztésnek káros hatásai lehetnek, ha túl fiatalon kezdik el. Veszélyesnek tartják, mivel megállítja a növekedést, merevebbé teszi a testet, csökkenti a szív- és tüdőkapacitást, roncsolja a fiatalok ínait, ízületeit. De hogy van ez valójában?

 

Ésszerű edzés

Igaz, hogy a kamaszkorban végzett intenzív izomfejlesztésnek lehetnek következményei a növekedés és általánosságban az egészség tekintetében. Nem szabad elfelejteni, hogy ez a sportág meglehetősen megterheli az izmokat és ízületeket, körültekintés nélküli gyakorlása veszélyes lehet.  Túlzottan igénybe veheti a csontvázat és hátfájáshoz vezethet.

 

Tehát ha korán kezdi az izomfejlesztést, legyen körültekintő!  Elsősorban kerülni kell a túl nagy súlyokat és a túl intenzív edzést. Néhány gyakorlat kifejezetten nem ajánlott kamaszoknak, mivel gyenge még a gerincoszlopuk, ínszalagjaik és porcaik: tehát ne végezzen guggolást, rúddal ülvenyomást és felhúzást!

 

Egyébiránt 15 év alatt, főként lányoknak, nem tanácsos elkezdeni az izomfejlesztést.  Ekkor még érdemes inkább a fitneszsportokra és a kardioedzésre koncentrálni! Amikor elkezdi az erősítést, keressen szaktermet, hogy ott tapasztalt szakértő tanácsait követhesse, aki megmutatja a helyes mozdulatokat.  Semmi sem rosszabb és sérülésveszélyesebb, mint a rosszul végrehajtott gyakorlat!

 

Tehát röviden: ha mindenképp izomerősítést szeretne folytatni, legyen nagyon körültekintő, milyen edzéseket végez!

 

Tanácsok az egészséges edzéshez

  • Különösen az ízületeire figyeljen oda, mivel nagyon sérülékenyek a nagyfokú növekedés miatt!

  • Ne foglalkozzon a tömegnöveléssel, diétával vagy szálkásítással, ezeket csak felnőttek folytathatják!

  • Táplálkozzon egészségesen étvágya szerint, kerülje a étrend-kiegészítőket, mivel azok nem megfelelőek növekedésben levő szervezetének.

  • Iktasson be hajlékonyságot fokozó gyakorlatokat is edzéseibe, hogy rugalmas maradjon!

  • Az izomerősítést egy más sportág kiegészítéseként végezze, pl. csapatsport vagy állóképességi sport mellett, hogy szíve és tüdeje is fejlődni tudjon!

  • Kezdje mérsékelten, először csak egy erősítő edzést iktasson be hetente a másik sport mellé! Aztán évről évre növelheti az edzések számát.

  • Egyik szülőjével is űzheti ezt a sportot, hogy megőrizze motivációját és jó hangulatban teljenek az alkalmak!

  • Ne habozzon kikérni orvosa véleményét, hogy Önnek való-e ez a sport...!

 

Végül pedig: jó, ha tudja, hogy a Lafay-féle edzésmódszer különösképp ajánlott kamaszoknak, mivel egyszerre fejleszti a progresszív, motiváló edzések során az erőt, az állóképességet, az ellenálló-képességet, a teljesítményt és a hajlékonyságot is.  A gyakorlatok, amelyeket a módszer ajánl, nem veszélyesek, nem okozhatnak sérülést, mivel kizárólag a test tömegével dolgozik.

 

Az izomerősítés előnyei

Ellentétben azzal, ahogy a korábbiak alapján tűnhet, kamaszokra nézve az izomfejlesztésnek nem csak negatív hatásai vannak.  Az ésszerűen végzett gyakorlatok engedik növekedni a csonttömeget, segítik a test formálódását és nem azok formálják a testet.  Ez a helyes edzésnek a lényege.

 

Egyébiránt az izomépítés nagyon jól illeszthető más sporthoz. Többek közt kiváló küzdősport kiegészítéseként, a sebesség és az erő fejlesztésére.

 

Az izomfejlesztés pszichológiailag javítja az önértékelést, növeli az önbizalmat és a kitartást. Nagy ösztönző ereje van, különösképp kamaszok esetében.

 

 

 

Összegezve kijelenthetjük, hogy az izomfejlesztés nem káros a pubertás alatti növekedésre nézve, ha kellő körültekintéssel végzik.  Hatása a testre személyenként változó, de a mai korban, amikor az elhízás egyre inkább érinti a fiatalabb korosztályt is, hatékonynak bizonyulhat, ha kardioedzéssel párosul.  

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESZ

Ha az a célja, hogy fogyjon, nagyon hasznos lehet, ha az izomfejlesztés felől fog hozzá. Mivel magyarázható? Kérdéseire megtalálja az összes választ az alábbi cikkben.

(2)
AZ OLDAL TETEJERE