KÉRDÉS - VÁLASZ: SPORTOLOK, MÉGIS HÍZOM. MIT TEGYEK?

(1)

Amikor a testmozgás fogyókúrával párosul, igen gyakran megáll a testsúly-csökkenés, sőt akár hízás is bekövetkezhet. Mivel magyarázható? A sport hízlalhat? Ez úgy értendő, hogy abba kell hagyni a sportlást a fogyókúra ideje alatt?

 

Az emberek többsége ugyanazzal az egy céllal jön az edzőterembe: sportolni szeretne, hogy fogyjon vagy egyszerűen nem szeretne hízni. Pedig sokan elcsodálkoznak, hogy híznak, amikor a sportolást fogyókúrával kötik össze.Mi az oka ennek a jelenségnek? A sportolás fogyaszt, vagy hízlal? Hogyan gyorsítható fel a fogyás? A Domyos személyi edző, Julie magyarázatai.

 

Hogyan hízlalhat a sportolás?

Amikor elkezd az ember valamilyen testmozgást, akkor először az izmai kezdenek el fejlődni, vagyis nő az izomtömege, ami azt jelenti, hogy nehezebb lesz.Ez azonban nem akadályozza a zsírtömeg csökkenését: tovább fogy, miközben egy kicsit nő a súlya. Azok, akik intenzív testmozgást végeznek ugyanezt tapasztalják:testsúlynövekedés tapasztalható, mivel a sportolás növeli az izomtömeget, ami nehezebb, mint a zsírtömeg. Az izom egy nehéz szövet, ezért előfordulhat, hogy 1,2-3 kg-mal is többet mutathat a mérleg.

 

Vajon a sportolással lehet fogyni?

Azt kell észben tartani, hogy a sportolás segít csökkenteni a zsírtömeget kiegyensúlyozott étrend mellett. Sportolással megőrizhető is a testsúly, a táplálék feldolgozása, a jó fizikai és szellemi közérzet.A testmozgás növeli a globális energia-égetést, ami nélkülözhetetlen a testsúly csökkenéséhez vagy megtartásához fogyókúra után. Segíti a zsírtömeg elégetését is, ami a testmozgás során energiaforrásként szolgál.Csökkenti a cukorbetegség kockázatát is, mivel alacsonyabb lesz az inzulinrezisztencia, ami leviszi a vércukorszintet, vagyis a glikémiás indexet. Végezetül pedig a sport jó hatást gyakorol a szív és vérkeringés egészségre, segít csökkenteni az erek nyomását és növeli a jó koleszterinek szintjét.

 

Hogyan lehet meggyőződni arról, hogy a sport csökkenti a zsírtömeget?

Ahhoz, hogy erről meg tudjuk győzni Önt, hározza meg a saját impedanciáját, vagyisa testsúlyát alkotó izom és zsír mennyiségét. Egyes high-tech mérlegek már tudják mérni ezt az értéket is. Az egészségügyi szakemberek is megmérhetik egy úgynevezett bioelektromos impedancia elemzés keretében, amely  során a test különböző részeire helyezett elektródákat használnak.

 

Mit kell tenni ahhoz, hogy a sportolás segítségével fogyjunk?

A fogyáshoz változatos testmozgásokat kell végezni és főként az izomerősítő edzést kardio-edzéssel kell kombinálni. Egyrészt az izomerősítés az alapmetabolizmus növelésére szolgál, így több kalória ég el mind pihenés, mind pedig testmozgás közben.Másrészt a kardio-edzés a lipolízist szolgálja, vagyis a zsírtömeg energiaként való "felhasználását". Végezzen egy órás edzésszakaszokat 50% erősítés/50% kardio megosztásban, hetente 3 alkalommal (ideális esetben).

 

Ne feledkezzen meg az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozásról sem, (fehérje, zöldség, összetett szénhidrátok, mindegyik 1/3 részben), fogyasszon gyümölcsöt a megfelelő vitaminbevitel érdekében és szokjon le az étkezések közötti nassolásról. Hogyha több kalóriát fogyaszt el az élelmiszerekkel, mint amennyire a szervezetének szüksége van (nők esetében átlagosan napi 2000 kalória, férfiak esetében pedig 2500 kalória), akkor testmozgással nehezen tudja majd elégetni a bevitt energiát. A sportolás nem jelenti azt, hogy zsírosabban étkezhet, miközben nem hízik… A testmozgás önmagában nem mentség a falánkságra, vagyis ha fogyni szeretne, akkor tartson mértéket.

 

 

 

Jól értette, hogy valóban lehet növelni a testsúlyt sportolással. Ez a jelenség az izomtömeg növekedésével, vagyis az izmok térfogatának a növekedésével magyarázható. Ez nem azt jelenti, hogy nem csökken a zsírtömeg, csupán egyensúlyi helyzet alakul ki. A gyorsabb fogyás érdekében válassza a nyerő párost: izomerősítés + kardio-edzés. Végül pedig ne feledje, hogy a túl kalóriadús vagy túl zsíros étrend gátolhatja a testsúly csökkenését.Legyen tehát következetes, még abban is, hogy mi kerül a tányérjába!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
FITNESZ

Az elliptikus kerékpárral izmainak akár 80%-át is megmozgatja. És mindezt kíméletesen… A Domyos, az Ön fitnesz partnere segítségére lesz, hogy az elliptikus kerékpár segítségével felvegye a harcot a zsírral.

(2)
MULTISPORTOK

Van Önön pár felesleges kiló, amitől szeretne megszabadulni? Ebben az esetben az a legjobb, ha kiegyensúlyozottan étkezik és rendszeresen sportol. Ezek a tanácsaink.

AZ OLDAL TETEJERE